Hosszabb ideje foglalkoztatja a reikisek táborát az
Usui-féle Reiki és a R.A.I. (Reiki Association International)
által tanított változat kettőssége. Mindkét tábor
ugyanúgy nevezi, legtöbbször ugyanolyannak véli a saját
módszerét, sőt , akik a R.A.I.-nál végeznek tanfolyamot, azt
hallják, hogy az a korszerűbb, sőt keresztényibb változata a
Reikinek. Találkozhattunk az original posthumus Usui módszer
megnevezéssel is. A közelmúltban (1994
febr.) találkoztak a magukat Reikinek nevező irányzatok
mesterei, most ennek eredményeképpen megkíséreljük bemutatni
a különbségeket, a minősítés szándéka nélkül, de
rámutatva azokra a pontokra, amelyekben eltérnek a
hagyományoktól, azzal együtt, hogy ez - saját tapasztalatunk
szerint - milyen változásokat eredményezett.
A Reiki százéves fennállása alatt kialakultak bizonyos
ismérvek, amelyek alapján más módszerektől meg tudjuk
különböztetni a mienket. A hagyományokat írásba foglaló
Reiki Alliance meghatározása szerint az tekinthető
reikimesternek, akit az Usui által adott módon, élő mester
avatott be és beavatási családfáját dr. Usui-ig képes
visszavezetni. Reikisnek azokat tekinthetjük, akiket egy ilyen
reikimester úgyszintén az eredeti Usui-féle módszerrel
hangolt be.
A R.A.I. nevű irányzat úgy keletkezett, hogy
Németországban egy F. E. Eckard Strohm nevű úr (aki magát
mágusnak nevezi), elvégezte a Reiki I. és II. fokozatát.
Mesterré mindmáig egyetlen élő reikimester sem avatta.
Mesterré válása Strohm úr saját előadásában úgy hangzik,
hogy Usui mester jött vissza és avatta be őt (sőt a Reiki
nagymesterévé is kinevezte) és megkérte, hozza létre a Reiki
keresztény változatát. A történet hitelességét nincs
jogunk kétségbe vonni, de néhány momentum kételyeket
ébreszthet. Különösnek tűnhet például, miért nem
tanította meg neki Usui azt a behangolási eljárást, melyet
kinyilatkoztatásként kapott meg és élete folyamán
alkalmazott, és azóta valamennyi reikimester is használ.
Strohm behangolása ugyanis ettől teljesen eltérő módon
történik és egyes szakértők szerint ez egy középkori
mágusavató szertartás. A másik kételyünk a
keresztényiséggel lehet kapcsolatos. A Reiki tanításai vagy
gyakorlata sem ellenkeznek a keresztény elvekkel. Aktív
hitéletet élő reikisek százai bizonyíthatják, hogy a Reiki
semmilyen törést, meghasonlást nem okozott nekik, sőt
hitükben méginkább megerősítette őket. A Reiki
keresztényiesítése egyébként úgy történt, hogy a
behangolási eljárás alatt individuálisan kiválasztott
katolikus egyházi relikviákat használnak, vagy egyházi
(jellegű) ruhadarabokat viselnek és keresztet is rajzolnak a
jelöltre. Mivel a Reiki, az Univerzális Életenergia
vallásoktól és egyházaktól független, (vallások fölött
álló univerzalitás), visszalépésnek is tekinthetjük, ha azt
egyetlen valláshoz akarjuk kötni, kirekesztve ezáltal a más
hitet vallókat.
Strohm úr ezek után megalapította a R.A.I. szervezetét és
az Usui-féle Reikinél olcsóbb tanfolyami áraival szerez
magának híveket, több mint egy éve Magyarországon is.
Tévedés ne essék, a R.A.I. - féle beavatás működik, de
tapasztalataink, tesztjeink, és tisztánlátók véleménye
szerint nem a Reiki, hanem a bioenergiák szintjén (éteri és
asztrális szint). Ez nem jelenti azt, hogy rossz lenne, hiszen
ismerünk és tisztelünk számos kiváló bioenergetikus
mestert, ám nagy mértékben függ az alkalmazó
személyiségétől, hogy mit ad tovább a tanítványainak és
betegeinek. Ez alaptörvény a bioenergetikában (de a Reikiben)
sem mellékes! Testileg egészséges, érzelmileg és mentálisan
tiszta mester kezében csodákat tehet (ismerünk is közöttük
ilyen kiváló személyiségeket). Sajnos tudunk néhány olyan
esetről, mikor valakinél a R.A.I. behangolás után pszichés
zavarok jelentkeztek. Ilyen, megszállottságszerű zavarokról
számolt be a Reiki Újság egyik legutóbbi számában egy
R.A.I.-behangolt. Természetesen vitatható, és mi sem merjük
egyértelműen kijelenteni hogy ezek onnan erednek, az is
lehetséges, hogy csak a szokásos tisztulási reakciók
szokatlan formái, de elgondolkodtató lehet, hogy az eredeti
Reiki százéves fennállása óta nem nagyon tudunk
ilyesmir“l.
E problémák - amennyiben valóban léteznek - végső fokon
onnan eredeztethetők, hogy míg az Usui-rendszerben csak az
lehet mesterré, akit mestere több éves ismeretség, szakmai
kapcsolat után arra mint életfeladatra méltónak ítél, a
R.A.I.-nál ez - demokratikus elvekre való hivatkozással, (egy
birtokomban lévő levél szerint a visszautasítással a
fejlődés lehetőségét tagadnák meg) - ha talán nem is
minden kontroll nélkül, de a személyiség, rátermettség,
előadókészség, természetgyógyászati vagy ezoterikus
tájékozottság alaposabb mérlegelése nélkül történik. Ez
kicsit olyan, mintha az egyetemen tanulás és vizsga nélkül
kiadnák a diplomát azzal, hogy nem lehet senkit sem megfosztani
e lehetőségtől. Szerencsés (?) esetben, (ezt szemtanúk
előtt mondta el egyik mester-tanáruk), ha az időpontok
passzolnak, a jelölt az első héten elvégezheti az első, a
következőn második fokozatot (az eredeti Reikiben ez fél év
múlva javasolt!), a harmadik héten pedig mester is lehet. Az
igazsághoz tartozik, hogy az említett találkozón elismerték,
hogy több gondot kellene fordítaniuk a szelekcióra, a
jelöltek megválogatására, mert így könnyen azt hihetjük, a
képzést főleg anyagi szempontok motiválják. A mester és a
tanár (mester-tanár) a R.A.I.-nál két külön fokozat, ez
kicsit hasonlít a Reiki III/A fokozat megjelenésére a mestefok
előtt, amelyről viszont tudjuk, hogy nem szerepel a Reiki
eredeti rendszerében, hanem újabbkori német találmány. Paula
Horan REIKI könyve sem tesz említést róla. A Reiki három
fokozatát a R.A.I. további kapcsolt részekkel gyarapította.
Az I-II. - mester- tanár fokozat után jön az Arolo I. - Arolo
II. (mint a Reiki magasabb foka), majd az Arolo Tifar I. fokozat,
sőt, van Angyaltanfolyam is. Azt, hogy az Arolo a Reiki magasabb
foka, mi önkényes kijelentésnek tartjuk. a Reiki komplett,
teljes, egész rendszer. Az Arolo (tisztánlátók szerint is)
atlantiszi eredetű kristálymágia, amelyről azért jó tudni,
hogy kétélű fegyver, és ha hihetünk az ezotéria számos
mesterének, Atlantisz pusztulását is a kristályerők éretlen
és önös alkalmazása okozta. Reikis és pártatlan (nem
reikis) látók tapasztalatai nem erősítették meg azt a sokat
hangoztatott kijelentést sem, hogy Strohm mestert két arkangyal
segíti. Sokan vannak, akik azt mondják, nekik a R.A.I.-energia
is működik (és ez így is van), más pedig nem érdekli őket.
Méltányolandó álláspont, ha módszerükkel segíteni tudnak
a rászorulókon. Egyre többen vannak viszont azok is, akik -
érezve a különbséget, vagy a tradíciók tisztelete miatt - átigazolnak
és tanfolyamokra jelentkeznek, hogy az eredeti Reikit
művelhessék, sőt a R.A.I. több mestere (mester-tanára) is
kérte - meg is kapta - az Usui-rendszer szerinti behangolást.
Ennek fordítottjáról mindezidáig nincs tudomásunk.
Mindezek ellenére a reikisek a R.A.I. szervezetét és
tagjait nem tekintik vetélytársnak vagy ellenségnek,
módszerüket sem nézzük a sátán találmányának, csak
szeretnénk a különbséget megvilágítani. Mikor
Németországból megérkezett az a körlevél, amelyben 5
ország közel hetven reikimestere meglehetősen drasztikus
megfogalmazásban fejezte ki elhatárolódását a R.A.I.-tól, a
magyar mesterek egyöntetűen elvetették a sértő kitételeket
és a Természetgyógyászatban közzétett nyilatkozatban azt
hangsúlyozták, hogy a két módszer nem azonos, és megkérték
a R.A.I.-t, válasszanak maguknak más, nem félreérthető
elnevezést. Sajnos e kérés nem talált meghallgatásra. Ez
jogilag nem támadható, a Reiki név nem védett és általános
jelentése miatt például Japánban több irányzat is
használja. Ama bizonyos találkozó reikis résztvevői végül
is elismerték a másik szervezet létjogosultságát (a név
kérdése egyébként is Furumoto asszony és Strohm úr
illetékességi területe lenne), de fenntartották a jogukat
arra, hogy a másik fél befeketítése nélkül kifejthessék
eltérő nézeteiket. Ezen írás is e célból született. (Strohm úr személyiségéhez egy adalék: amint
tudomást szerzett a találkozóról, a RAI magyarországi
vezetőjét megfosztotta mesteri címétől és kizárta a
szervezetből.)
Nem lenne teljes a kép, ha nem szólnánk a harmadik, magát
Reikinek nevező irányzatról, az úgynevezett tibeti Reikiről,
amely néhány éve van jelen hazánkban és már több magyar
mesterük is van. Működéséről a rövid idő miatt még nem
sokat tudunk, de bizonyos, hogy ez is tud segíteni a
rászorulókon. Alapítója, bizonyos Christian Weber nevű
német úr a történet szerint több mint tíz évet töltött
Tibetben, ott tanulta e módszert. A kezelések elvei,
lefolytatásuk fölöttébb emlékeztetnek az Usui-féle Reikire,
de a külsőségek a tibeti buddhizmusra utalnak. Bevallottan a
módszernek semmi köze sincs Japánhoz, ezért logikátlan és
meglepő, hogy egy tibeti rendszer nem tibeti (esetleg kínai),
vagy szanszkrit elnevezést visel, hanem egy olyan japán
kifejezést, amit már amúgy is túl sokan és sok mindenre
használnak (azóta e rendszer Prána Nádi
néven lett ismertté /Sipi/).
Megjelent a Reiki Újságban
1994-ben
Kövesi Péter Reiki-mester
Igen egyoldalu nézetről tanuskodik!Tartalmaz rész igazságokat,de sok csúsztatást is-pl.:a paranadi-amit tibeti reiki ként is neveznek 15szintből áll.Atradicionális reikit végzettek jó része a rai keretein belül működő-felsőbb tanfolyamokra iratkozik,be,s ott felyleszti magát továb-ugyan akkor minden eszközt bevetnek a többi irányzat lejáratásra!
VálaszTörlésEgyébként sehol nem találkoztam a tradicionális Usui Shiki Ryoho keretein belül sem a RAI sem más irányzatok lejáratásával... a RAIból sem igen építenek be semmit, hisz amint írtam is az arolo, a tifar, az angyaltanfolyam, az esszénus képzés nem része a tradicionális reikinek, az energiát úgymond nem lehet überelni, a reikinek nincs felsőbb szintje, szóval nincs mit és hová beépíteni, valamint a cikk tényekre támaszkodik és nincs benne semmi gyűlölködés...nem tudom mire alapozod hogy a többi módszert is lejáratja a tradicionális reiki...
Törlés